PROJEKT - "Jak žít zdravě?"

 

 

Pro třídu: ZŠ II. (4.,5. roč.)

 

Počet účastníků: 8+1

 

Předkládá: Mgr. Michaela Sobková

 

 Způsob  provedení, postup - téma, časový rozvrh, průřezová témata

 

Trvání projektu: říjen 2011 – červen 2012

Provedení: projekt bude zpracován a zařazen do vyučovacích předmětů – Českého jazyka, Přírodovědy, Vlastivědy, Informatiky, Výtvarné výchovy, Pracovního vyučování, Tělesné výchovy, v prostorách školy-třída, tělocvična, kuchyňka, dále pak ve městě – v obchodě

Cílem projektu: seznámení se s danou problematikou; ukázat, jak zdravě žít, zdravě se stravovat; vést je k volbě zdravého životního stylu, poskytnout žákům takové informace, aby dokázali rozpoznat co je zdravé a nezdravé, zdraví škodlivé

Postup-téma:

-režim dne

-zdravá výživa – potraviny a jejich složení (vitamíny, tuky, cukry, bílkoviny…), proč jsou dané potraviny zdravé pro tělo, BIO potraviny

                        - léčivé rostliny (byliny)

                        -úprava a uchovávání potravin

                        -obaly a jejich třídění

                        -zdravé-čisté životní prostředí

- pitný režim, mléko do škol

 

-         hygiena

-         sport-pohyb

-         příprava potravy a sestava jídelníčku, recepty zdravé výživy

-         škodlivé vlivy- kouření, alkohol, drogy, špatné stravovací návyky

 

Průřezová témata:

- VDO- umět se sám rozhodnout, jak budu žít, stravovat se, chovat se k sobě samému a svému okolí

- OSV- žáci řeší dané úkoly, stanovují si dané cíle a jednotlivé kroky; snaha o dasažení a plnění úkolů- Minim.prevent.program-seznámení a rozumný, zdravý postoj proti škodlivým vlivům, životní styl

VMEGS- životní styl Evropanů- celého světa, naše pásmo a pěstování potravin, jak se žije v cizích zemích, národní pokrmy – životní styl

-Medial.výchova- pěstování kritického přístupu k reklamám, vnímání sdělení med.prostředků, vyhledávání informací v literatuře, časopisech, encyklopediích a na internetu; DVD

-EV- čisté životní prostředí, následky znečištění, třídění odpadů, Bio produkty-farma, zdravé pěstování

-Multikulturní výchova- život lidí v jiných zemích, ČR-Evropa-svět kultura a zvyklosti, způsoby života

 

Pedagogické zajištění  Mgr. Michaela Sobková

 

 

Projekt je schválen ředitelem školy

 

Hodnocení projektu po skončení akce:

 

Projekt: „Jak žít zdravě“ byl pro žáky zajímavý a velice poučný. Během projektu se děti dozvěděly z čeho se potraviny skládají, jaké látky a vitamíny jsou pro naše tělo prospěšné, co znamená zkratka BIO potraviny, v jakých podmínkách zdravá zelenina, ovoce, „BIO STRAVA“ musí růst, čímž jsme navázali i na ochranu životního prostředí, přírody, jak je důležité zdravé a čisté prostředí pro nás všechny a jak třídit odpad.

Děti si samy vybraly léčivé byliny, o kterých vytvořily malé referáty a danou bylinu si i nakreslily a představily-popsaly celé třídě. Informace dohledávali na internetu a v encyklopediích.

Velkou částí projektu, kterému jsme se dlouho věnovali, byl zdravý životní styl, zdravá výživa – úprava potravin, osobní hygiena a čistota prostředí, ve kterém žiji, zdravý pohyb – sport a jeho druhy a neméně důležitý pitný režim. Žáci si zkusili přípravu jídelníčku, sestavit správný režim dne, o kterém jsme si vyprávěli. Neopomněli jsme probrat i škodlivé vlivy kouření, alkoholu, drog a nesprávné stravovací návyky. Používali jsme a využili brožury ze školní prevence.

Na závěr si děti vybraly dva recepty zdravé výživy a pokusili jsme se sestavit a vyrobit kalendář receptů na příští rok 2013. Rádi bychom ho v menším množství nechali v příštím školním roce vytisknout, pokud to bude finančně přístupné a obdarovali bychom kalendářem jednotlivé třídy naší školy a rodiče tvůrců. Také si děti vyrobily pexeso s tématikou zdravé a škodlivé potraviny. Rádi ho hrajeme a zábavnou formou se i žáci vzdělávají a připomínají si již probrané téma.

Během projektu se třída účastnila velkého množství přednášek s policií, v knihovně, chlapci i v posilovně a dívky s kosmetičkou a gynekoložkou.

Projekt: „Jak žít zdravě“ jsme zapracovali do těchto předmětů: Čj – čtení, sloh; M; VL, Př, Pč, VV, Inf., TV. Děti se aktivně účastnily při plnění projektu, snažily se a hledaly chyby, poté i nápravu.