PROJEKT - "Kniha-MŮJ KAMARÁD" |
|
Pro třídu: ZŠ I - 2., 3. ročník, ZŠ II - 4., 5. ročník
Počet účastníků: 6+1, 8+1
Předkládá: Irena Dvořáková a Michaela Sobková
Způsob provedení, postup - téma, časový rozvrh, průřezová témata
Jedná se o dlouhodobý projekt, který potrvá od března do června. Měl by děti vést k pěknému vztahu ke knihám a k častějšímu čtení. K jeho plnění nás povedou tyto úkoly a akce:
Kde můžeme knihu koupit, půjčit a objednat – návštěva knihkupectví, knihovny
Návštěva knihovny – paní knihovnice nás seznámí s druhy knih, se speciálními knihami pro nevidomé(Braillovo písmo, namluvené knihy), zároveň se seznámíme se znakovou řečí a piktogramy
Jak vznikají knihy – seznámení s výrobou knihy – DVD Kostkáč
Spisovatelé a ilustrátoři – ukázky prací nejznámějších ilustrátorů, vybarvení omalovánek. Dohledání na internetu
Žánry knih a jejich ukázky – rozdělení knih podle žánrů, jejich vhodnost pro děti
Rozdělení knih podle věku čtenářů – knihy pro nejmenší, předškoláky, školáky a dospělé
Poslech čtené knihy – pozorný poslech, vyprávění obsahu čteného, obrázek
Moje nejoblíbenější kniha – žáci seznámí spolužáky s obsahem knihy a s ilustracemi, na internetu dohledají údaje o spisovateli ( další knihy)
Seznámení se se školní knihovnou – výběr knihy a její zpracování
Průřezová témata
Osobnostní rozvoj:
- výběr vhodné knihy a zdokonalování se ve čtení
- prezentace knihy před spolužáky
- správná péče o knihu
Sociální rozvoj:
- vzájemné vztahy ve třídě
- zdokonalování komunikace
Morální rozvoj:
- zodpovědnost při půjčování si knih
- správné zacházení s knihou
Výchova demokratického občana:
- uvědomování si nejen svých práv, ale i svých povinností – správné chování v knihovně
- včasné vracení knih do knihovny
- vracet knihy v pořádku
Multikulturní výchova:
- uplatňování principu slušného chování, empatie
Environmentální výchova:
- ochrana přírody – třídění odpadů – sběr starého papíru
Mediální výchova:
- prezentace knihy před spolužáky
- vyhledávání informací na internetu
Pedagogické zajištění: I. Dvořáková, M. Sobková
Projekt je schválen ředitelem školy
Hodnocení projektu po skončení akce:
Tento projekt je velice rozsáhlý. Rozhodli jsme se, že v něm budeme pokračovat i v příštím školním roce, se stejným názvem.
V letošním roce jsme v rámci projektu spolupracovali a navštěvovali knihovnu – dětské oddělení, hudební oddělení, kde byl pro žáky připraven vždy bohatý program. Seznámili se a učili se rozeznávat všechny žánry dětských knih, kdo je to spisovatel a ilustrátor, umět pracovat s encyklopediemi.
Dozvěděli se i jak se kniha vyrábí, z čeho, jak vzniká, kdo je vazač, jaké jsou vazby knih a jak vznikají desky a v neposlední řadě, jak se ke knihám chovat. Na toto téma děti shlédly pořad na DVD – Kostičky, téma: Knížka.
V hudebním oddělení městské knihovny prožili žáci 2 hodiny jako nevidomí lidé. Seznámili se a zkusili si Braillovo písmo, kompenzační pomůcky pro nevidomé, měli možnost seznámit se s knihami pro nevidomé a vše bylo provázeno i poslechem čtené knihy a hádáním o jakou knihu jde, poté ji najít i v tištěné podobě.
Ve škole se žáci seznámili se školní knihovnou, kam si chodili půjčovat knihy a hledat to, co je zajímá. Během 2. pololetí děti ze 4.-5.ročníku vytvářely v rámci Českého jazyka vlastní povídky, pohádky, bajky, vypravování. Všechny si donesly svojí oblíbenou knihu, o které vyprávěly a seznámily s ní své spolužáky ve třídě a vytvořily malou ukázku té své knížky. Během projektu se žáci seznámili s nejznámějšími dětskými spisovateli a ilustrátory (českými a zahraničními). V dubnu, v den narození pohádkáře H.CH.Andersena, jsme si autora připomněli a četli jeho pohádky.
Žákům se projekt líbil a máme společně v plánu v příštím školním roce vytvořit malé knížečky plné příběhů, pohádek, které žáci sami vytvoří a menší spolužáci k nim vytvoří ilustrace-obrázky.