PROJEKT - "Kniha-MŮJ KAMARÁD"

 

Pro třídu: ZŠ I - 2., 3. ročník,  ZŠ II - 4., 5. ročník

 

Počet účastníků:  6+1, 8+1

 

Předkládá:  Irena Dvořáková a Michaela Sobková

 

 

Způsob  provedení, postup - téma, časový rozvrh, průřezová témata

 

Jedná se o dlouhodobý projekt, který potrvá od března do června. Měl by děti vést k pěknému vztahu ke knihám a k častějšímu čtení. K jeho plnění nás povedou tyto úkoly a akce:

 

  1. Kde můžeme knihu koupit, půjčit a objednat – návštěva knihkupectví, knihovny

  2. Návštěva knihovny – paní knihovnice nás seznámí s druhy knih, se speciálními knihami pro nevidomé(Braillovo písmo, namluvené knihy), zároveň se seznámíme se znakovou řečí a piktogramy

  3. Jak vznikají knihy – seznámení s výrobou knihy – DVD Kostkáč

  4. Spisovatelé a ilustrátoři – ukázky prací nejznámějších ilustrátorů, vybarvení omalovánek. Dohledání na internetu

  5. Žánry knih a jejich ukázky – rozdělení knih podle žánrů, jejich vhodnost pro děti

  6. Rozdělení knih podle věku čtenářů – knihy pro nejmenší, předškoláky, školáky a dospělé

  7. Poslech čtené knihy – pozorný poslech, vyprávění obsahu čteného, obrázek

  8. Moje nejoblíbenější kniha – žáci seznámí spolužáky s obsahem knihy a s ilustracemi, na internetu dohledají údaje o spisovateli ( další knihy)

  9. Seznámení se se školní knihovnou – výběr knihy a její zpracování

 

 

Průřezová témata

 

Osobnostní rozvoj:

-         výběr vhodné knihy  a zdokonalování se ve čtení

-         prezentace knihy před spolužáky

-         správná péče o knihu

 

Sociální rozvoj:

-         vzájemné vztahy ve třídě

-         zdokonalování komunikace

 

Morální rozvoj:

-         zodpovědnost při půjčování si knih

-         správné zacházení s knihou

 

Výchova demokratického občana:

-         uvědomování si nejen svých práv, ale i svých povinností – správné chování v knihovně

-         včasné vracení knih do knihovny

-         vracet knihy v pořádku

 

Multikulturní výchova:

-         uplatňování principu slušného chování, empatie

 

Environmentální výchova:

-         ochrana přírody – třídění odpadů – sběr starého papíru

 

Mediální výchova:

-         prezentace knihy před spolužáky

-         vyhledávání informací na internetu

 

 

Pedagogické zajištění: I. Dvořáková, M. Sobková

 

 

Projekt je schválen ředitelem školy

 

Hodnocení projektu po skončení akce:

 

Tento projekt je velice rozsáhlý. Rozhodli jsme se, že v něm budeme pokračovat i v příštím školním roce, se stejným názvem.

V letošním roce jsme v rámci projektu spolupracovali a navštěvovali knihovnu – dětské oddělení, hudební oddělení, kde byl pro žáky připraven vždy bohatý program. Seznámili se a učili se rozeznávat všechny žánry dětských knih, kdo je to spisovatel a ilustrátor, umět pracovat s encyklopediemi.

      

Dozvěděli se i jak se kniha vyrábí, z čeho, jak vzniká, kdo je vazač, jaké jsou vazby knih a jak vznikají desky a v neposlední řadě, jak se ke knihám chovat. Na toto téma děti shlédly pořad na DVD – Kostičky, téma: Knížka.

    

V hudebním oddělení městské knihovny prožili žáci 2 hodiny jako nevidomí lidé. Seznámili se a zkusili si Braillovo písmo, kompenzační pomůcky pro nevidomé, měli možnost seznámit se s knihami pro nevidomé a vše bylo provázeno i poslechem čtené knihy a hádáním o jakou knihu jde, poté ji najít i v tištěné podobě.

   

 

Ve škole se žáci seznámili se školní knihovnou, kam si chodili půjčovat knihy a hledat to, co je zajímá. Během 2. pololetí děti ze 4.-5.ročníku vytvářely v rámci Českého jazyka vlastní povídky, pohádky, bajky, vypravování. Všechny si donesly svojí oblíbenou knihu, o které vyprávěly a seznámily s ní své spolužáky ve třídě a vytvořily malou ukázku té své knížky. Během projektu se žáci seznámili s nejznámějšími dětskými spisovateli a ilustrátory (českými a zahraničními). V dubnu, v den narození pohádkáře H.CH.Andersena, jsme si autora připomněli a četli jeho pohádky.

  

Žákům se projekt líbil a máme společně v plánu v příštím školním roce vytvořit malé knížečky plné příběhů, pohádek, které žáci sami vytvoří a menší spolužáci k nim vytvoří ilustrace-obrázky.